диабетиците не трябва да пренебрегват физическите упражнения…

Повечето хора с диабет от тип 2 или от свързаната с тази болест рискова група пренебрегват съветите на лекарите да бъдат физически активни, сочат резултатите от американско изследване, цитирани от Асошиейтед прес.По-малко от 40 на сто от тях извършват физически упражнения, а колкото по-голям е рискът за пациентите, толкова по-малка е вероятността те да са физически активни, показва изследването. Според резултатите от предишно изследване близо три четвърти от участвалите в него диабетици са заявили, че лекари са им препоръчали да извършват физически упражнения. Пациентите, получили най-сериозни предупреждения, обаче били най-малко склонни да се вслушат в тях.

Хората трябва да извършват повече физически упражнения, смята главният автор на двете изследвания д-р Елейн Морато от университета на Колорадо в Денвър. Без нужните физически упражнения, пациентите, засегнати от диабет от тип 2, рискуват да получат усложнения, от увреждания на нервната система до високо кръвно налягане. В рамките на новото изследване било проследено състоянието на над 22 000 пациенти.

Резултатите от него са публикувани в изданието Diabetes Care на Американската асоциация по диабет. Тя препоръчва да се извършват 30-минутни упражнения по аеробика 5 пъти седмично. От асоциацията обаче отбелязаха, че за онези, които не могат да се съобразят с тези препоръки, ще има благотворен ефект дори от 5-минутните физически упражнения дневно, прибавени към градинарството и ходенето пеш на работа.

Публикувано в здраве. Leave a Comment »

стресът на работното място е значим фактор за здравето…

Стресът в работата може да предизвика не само умора и „синдром на изразходване“, но и повишава броя на случаите на заболявания на сърцето, диабет от втори тип, грип, хипертония и метаболитни синдроми, цитира японски учени Агенция „Синхуа“.

Резултатите от изследването показват, че особено работещите физически труд, които редовно са подложени на стрес на работното място, са със значително удебелени стени на артериите.

Стресът може да формира и неправилни и вредни хранителни стереотипи, склонност към приемане на алкохол, а също нарушения в обмяната на веществата и глюкозата, което води до поява на диабет.

Малко по-ниски показатели на риска са отчетени при хората на високи управленчески позиции, учителите, инженерите и програмистите.
Стресът като цяло предизвиква значителни изменения в обмяната на мастните киселини и повишава нивото на атерогенност, а това води до поява на високо кръвно налягане.

Учените смятат, че същината на проблема е в това, че много хора се оказват неспособни да се справят със стреса и тяхното здраве се подкопава не само от стреса на работата, но и от стреса, предизвикан от всекидневието като цяло.
По-често от другите предизвикват „синдром на изразходване“ такива фактори на работното място като недостатъчната удовлетвореност от работата, липсата на безопасност и сигурност, производствените травми и не на последно място сексуалния тормоз

Публикувано в здраве. Leave a Comment »

кофеин в дози не вредни за бременните жени…

Умереният прием на кофеин през бременността не води до преждевременно раждане или поднормено тегло на бебето, съобщи Би Би Си, позовавайки се на датско изследване.

До три чаши кафе дневно изглежда нямат отрицателно влияние върху бебето или бременността. Същото количество кофеин се съдържа в 6 чаши чай, или 32 гр шоколад. Предишните изследвания за ефекта от умерения прием на кофеин дадоха разнородни резултати.

При някои той не променя нещата, докато според други намалява теглото на бебето със 100-200 гр. Учените от университета в Архус са наблюдавали 1207 бременни жени. Те получавали обикновено кафе или кафе без кофеин през втората част от бременността, без да знаят в коя група са.

Разликата в теглото на бебетата между двете групи била 20 грама, а в продължителността на бременността нямало разлика. В групата на обикновено кафе 4,2 процента от бебетата се родили преждевременно.

При жените на безкофеиново кафе процентът бил 5,2. Броят на децата с тегло под нормата бил приблизително еднакъв в двете групи.

Публикувано в здраве. Leave a Comment »

надмерното тегло привлича ракови заболявания…

Наднорменото тегло повишава и риска от ракови заболявания. Това доказаха британски учени, според чиито данни излишните килограми предизвикват почти 4% от случаите на рак.

„Затова след тютюнопушенето, наднорменото тегло е най-важният фактор за риск от рак“, твърдят специалистите, цитирани от BBC.

Оказва се, че хората имат много ограничена представа за пълнотата като фактор за риска. Само 29% от анкетираните, страдащи от затлъстяване, са наясно, че тяхното състояние може да бъде свързано с възникването на онколрогично заболяване.

Според статистиката, рискът от смърт от рак при мъжете и жените, които никога не са пушили, но страдат от затлъстяване, е с 1/3 по-висок от този при хората с нормално тегло.

Затлъстяването, според данните от изследването, най-често предизвиква при жените рак на матката и гърдата в периода след менопаузата. Изследователите смятат също, че има пряка връзка между наднорменото тегло и злокачествените образувания на червата и бъбреците.

Специалистите настояват мерки да се взимат още от ранна детска възраст, така че човек да придобива умението да се грижи за своето здравословно хранително поведение и за премахване на вредните навици.

Освен това, ракът се диагностицира по-трудно при пълните хора, а това намалява шансът те да се справят с болестта.

Изнесените наскоро от Световната здравна организация нови данни показват, че в развитите общества броят на пълните и страдащите от затлъстяване хора постоянно расте: за последните 20 години броят на децата със затлъстяване се е увеличил 3 пъти и съставя около 5% от цялото детско население, а други 20% от децата страдат от наднормено тегло.

Публикувано в здраве. Leave a Comment »

кафето е по-полезно от плодовете…

След анализ на влиянието върху човешкия организъм на различни храни (в това число плодове, зеленчуци и ядки), учени установиха, че ползата от тях е значително по-малка, отколкото 1-2 чаши кафе.

„Антиоксидантите, съдържащи се в тази напитка, са способни да се противопоставят на заболявания като диабет и успешно да се борят със свободните радикали, разрушаващи структурата на клетките“, твърдят авторите на публикацията в Journal of the American Board of Family Medicine.

Антиоксидантите са природни или идентични природни съединения, възпрепятстващи окисляването на активните химични съединения в клетките на организма, което намалява риска от развитието на различни заболявания, в това число свързаните с действието на химическите, физическите, радиационните, бактериологичните и други фактори на околната среда.

Интересен е още един факт от публикуваното изследване – че еднакво полезни са и кафето със и това без кофеин.

Учените посочват, че според статистическите данни ежедневно възрастният човек употребява средно 1299 мг. антиоксиданти от кафето (изпивайки средно 1.64 чаши кафе). Най-близкият негов „съперник“ е чаят, в една чаша от който се съдържат 294 мг., следван от бананите (76 мг.), зрелият боб (72 мг.) и царевицата (48 мг.).

Учените посочват и препоръчителната дневна норма кафе – чаша и половина и предупреждават, че то не бива да замества останалите необходими за организма продукти.

Това не е първото изследване в полза на кафето. Преди време японски учени доказаха, че една чаша кафе дневно намалява риска от заболявания като рак на черния дроб, болестта на Паркинсон и някои от разновидностите на диабета.

Едновременно с това специалистите са единодушни, че прекомерната употреба може да доведе до възникването на сърдечни заболявания, безсъние и високо кръвно налягане.

Публикувано в здраве. Leave a Comment »

сексът несъмнено е форма на щастие…

Сексът несъмнено може да бъде причислен към една от формите на най-голямо щастие, което човек изпитва, твърдят британски учени, пресметнали количеството хормони на щастието – ендорфини, отделяни при средностатистическия полов акт.

Те са сравнили данните с количеството ендорфини в организма на пациенти, определили състоянието си като щастие, но предизвикано от различни други причини.

„Резултатите показват, че количеството ендорфини в двата случая практически е идентично и сексът несъмнено трябва да бъде определен като една от формите на върховно човешко щастие“, смятат специалистите, цитирани от BBC.

Публикувано в любопитно. Leave a Comment »